Er du sikker på om dekkene dine er gode nok?

check-tires1550507464.png

Når familien sitter i bilen er det for sent å lure på om dekkene er gode nok... Styr unna dårlig samvittighet og farlige situasjoner med våre eksperttips. Dekkene skal holde deg på veien under de mest ekstreme forhold. Da må du ha dekk du kan stole på.

 

Ikke kjør med slitte og ødelagte dekk!

Når familien allerede sitter i bilen er det for sent å lure på om dekkene er gode nok. Her er ekspertens beste tips.

Kjører du på vinterdekkene fra i fjor er det et par ting du bør sjekke ut. For når du skal ut på norske vinterveier gjelder det å være sikker på at du har skodd bilen riktig.

Den største faren er at alt for mange skifter til vinterdekk på autopilot, sier Geir Holmberg fra Fagdekk. Det hjelper dessverre fint lite om du engang kjøpte testvinneren på vinterdekk, dersom dekket nå er for gammelt, nedslitt, eller du har brukt det på en måte som har ødelagt vinterdekkets egenskaper.

Her er huskelisten for deg som vil frakte familien trygt på vinterføre.

Slitte dekk: hvor går den absolutte grensen?

  • De fleste er klar over at det stilles krav til mønsterdybden på dekk, sier Holmberg. Det mange ikke vet er at grensen er på 3 millimeter for vinterdekk. Er mønsteret under dette kjører du altså ulovlig.
  • Her er det verdt å merke seg at det er flere som mener at de norske reglene ikke er strenge nok. Knut Knudsen, produktsjef hos Continental, anbefaler for eksempel at dekkene skiftes ved 4 millimeter.

Har du slitte vinterdekk? Fagdekk har ekspertisen og testvinnerne du trenger!

 

Gamle dekk gir falsk trygghet

  • Så har vi de kundene som ikke kjører så mye, og tror at dekkene fortsatt kan brukes så lenge mønsteret er bra nok. Da er det viktig å huske på at vinterdekk uansett bør byttes etter 5 til 6 års bruk, sier Holmberg.

Blir dekket for gammelt blir nemlig gummiblandingen så hard at det i praksis er som å kjøre rundt på fire hockeypucker.

  • Det er definitivt ikke å anbefale for deg som vil ferdes trygt i trafikken, sier Holmberg.

 

En billig forsikring: Skal du kjøre trygt om vinteren må du ha gode vinterdekk. Fagdekk har verksteder over hele landet: finn nærmeste alternativ her!

 

Latmannstabben som ødelegger vinterdekkene

 

  • En annen negativ trend er dessverre at alt for mange velger å kjøre med sine piggfrie vinterdekk hele året. Det virker rett og slett som om de ikke orker å skifte, siden dekkene uansett ikke har pigger. Poenget er at dette er det noe av det verste du kan gjøre:
    Piggfrie vinterdekk som brukes om sommeren blir ødelagt, sier Holmberg.
  • Husk at vinterdekk, både med og uten pigg, har en gummitilsetning som er laget for å gi godt grep under kalde temperaturer. Brukte du dine piggfrie vinterdekk denne sommeren hvor det var så varmt har du derfor oppnådd to ting: Du har kjørt med dårlig grep om sommeren, og har i tillegg utsatt dekket for så store temperaturforskjeller at vinteregenskapene har blitt helt ødelagt.
  • Dette skulle vi virkelig ønske at flere var klar over, for dette er et stort problem for trafikksikkerheten på norske veier, sier Holmberg.

Husk: Vinterdekk er laget for å yte godt under kalde forhold. Bruker du piggfrie vinterdekk om sommeren blir de ødelagt, og må skiftes ut!

 

Senk farten: piggfrie bildekk kan gi polerte overflater

  • Selv med gode dekk bør du ikke kjøre like fort om vinteren som om sommeren. Du må alltid tilpasse farten til underlaget.
  • Hvorvidt du bør velge piggfrie vinterdekk eller piggdekk avhenger derimot av hvor du bor, og hvordan du kjører. Det er likevel ingen tvil om at dagens piggfrie dekk gir svært gode kjøreegenskaper, så for mange er dette et godt valg.
  • Vi i Fagdekk vil selvsagt hjelpe deg med å ta det rette valget basert på dine behov. Uansett hva du velger bør du likevel huske at få piggdekk på norske veier øker faren for polerte partier. Dette er spesielt lett å merke i de store byene hvor piggdekkgebyr gjør at stadig færre kjører med pigg: Når færre bruker piggdekk får vi ganske enkelt en mer polert overflate, fordi det ikke er nok pigger til å rive opp underlaget. Resultatet er at bremselengden inn mot lyskryss og rundkjøringer øker dramatisk, og der er noe alle som ferdes i og rundt de store byene må ta hensyn til, sier Holmberg.

Myteknusing: Når er dekkene produsert?

  • Det er stadig flere som får med seg at dekkenes produksjonsdato nå står inngravert på dekkene.
  • Min påstand er at du ikke bør bry deg om produksjonsdatoen. Det som betyr noe er om dekkene har vært lagret riktig.
  • Selv ville jeg for eksempel ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe et dekk som var produsert i 2015, så lenge jeg kjøpte det av en forhandler som hadde lagret dekkene tørt og mørkt, avslutter Holmberg.

Huskelisten alle bileiere bør sjekke

  • Er mønsteret bra nok?
  • Hvor gamle er dekkene?
  • Har du sjekket lufttrykket etter å ha skiftet dekk?
  • Har du etterstrammet hjulboltene? (Bør gjøres etter 3 mil)
  • Piggfrie vinterdekk som brukes om sommeren blir ødelagte og bør skiftes

Fagdekk har verksteder over hele landet: finn nærmeste alternativ her!

 

 

Alle fotokreditter i denne artikkelen tilskrives Continental

 

 

 

No stress with PointS
  • icon-chrono1509973987.png
    LØFTE 1

    Vi garanterer at vi alltid skal gi deg best mulig informasjon og råd om dekk og felger- vi er uavhengige av alle produsenter og vil derfor alltid være objektive!

  • icon-quality1509973987.png
    LØFTE 2

    Hos oss i Point S er servicen god hos alle våre verksteder, slik at vi alltid gir deg en optimal opplevelse!

  • icon-tire1509973988.png
    LØFTE 3

    Hos oss vil du alltid få riktige dekk, felger og tilhørende tjenester til konkurransedyktige priser!

Loading...Please wait
Point S bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre internettsidens innhold mer personlig og forbedre din opplevelse som bruker. Ved å fortsette å surfe, aksepterer du bruken av informasjonskapslene. Klikk her for å få vite mer. Fortsett